Print side

KEMI i spisestuen

Mad er kroppens brændstof, og det har stor betydning for din krop, hvilken slags mad du vælger at spise. 

I dette afsnit om spisestuen kan du lære mere om de kemiske stoffer, der er tilsat vores mad. Nogle er kunstige, mens andre er helt naturlige. Man kalder dem tilsætningsstoffer. De fleste har et langt navn, der er svært at huske. Derfor har tilsætningsstofferne fået et E-nummer, som du kan læse i varedeklarationen. For eksempel er E 338 lig med fosforsyre.

Særligt interesserede kan finde en udvidet tekst her

Sodavand

Der er syre i sodavand, saftevand og juice, og syre opløser tændernes overflade - emaljen. Syre kan derfor være med til at ødelægge dine tænder. 

Du kan finde ud af, hvor stærk en syre er, ved at måle pH-værdien. Alt med en pH under 5,5 er surt og ætsende for tænderne. Appelsinjuice har en pH på 3,8, og cola har en pH på omkring 2,5. Der er særligt meget syre i cola, fordi der er tilsat fosforsyre (E 338). Fosforsyre forbedrer smagen, men er også en meget stærk syre.

  • Tænk på, om du kan skære ned på dit forbrug af cola, saft og juice.
  • Drik lidt vand efter, du har drukket cola, saft og juice.
  • Børst ikke tænder den første time efter, at du har drukket cola, saft og juice. For da er emaljen mest sårbar.

Syltetøj og marmelade

Mange typer syltetøj og marmelader er tilsat fortykningsmiddel, som gør dem tykkere. Tit bruger man stoffet pektin fra appelsin- og citronskaller. Det udtales pek-tin og har E-nummer 440. Der findes også pectin i stikkelsbær og solbær, men kun lidt i jordbær og hindbær.

Pectin er et eksempel på et tilsætningsstof, der er helt naturligt. Derfor er det også tilladt at bruge pectin i økologisk syltetøj og marmelade.

  • Kig på E-numrene på din madvare. Nogle E-numre er helt naturlige tilsætningsstoffer, mens andre er kunstige. 
 

Frugt

Et gammelt engelsk ordsprog siger: ”An apple a day – keeps the doctor away.” Og der er noget om snakken, for frugt og grøntsager er fyldt med vitaminer og andre gode stoffer, der gør dig rigtig sund. Der er også masser af fibre i, som hjælper din mave med at fordøje maden.

Frugt og grøntsager kan dog også indeholde små rester af sprøjtegifte eller pesticider. De stammer fra marken eller plantagen, hvor man sprøjter for at bekæmpe ukrudt, svampe og skadedyr. Desværre rammer det også den vilde natur og kan forurene grundvandet.

Rester af sprøjtegift sidder udenpå frugten eller grøntsagen, men der kan også være noget indeni.

Almindelige citrusfrugter overfladebehandles med en blanding af voks og gift, så de kan holde længe og se pænere ud.

  • Du bør altid vaske frugt og grønt, før du spiser det.
  • Brug kun skallen fra økologiske citrusfrugter i din mad.
  • Køb økologisk frugt og grønt, hvis du vil undgå mange sprøjtegifte.

Slik

Næsten al slik indeholder farvestoffer. Nogle farvestoffer er naturlige som i rødbeder og gulerødder, mens slik kan indeholde kunstigt producerede azofarvestoffer. De er mistænkt for at give problemer med:

- at læse og at holde koncentrationen

- hyperaktivitet: Hvor du føler dig overaktiv, rastløs og har uro i kroppen 

- allergi.

  • Undgå azofarvestoffer ved ikke at købe slik med teksten: "Kan have uønskede virkninger på børns aktivitetsniveau og opmærksomhed”.
  • Undgå generelt E-numrene: E 100 til E 180.

Light

Light er en betegnelse for en fødevare, der ikke indeholder så meget energi som den almindelige version af varen. Light sodavand er for eksempel sødet med kunstige sødestoffer, såsom aspartam (E 951), i stedet for almindeligt sukker. Umiddelbart kan det virke som en fordel, fordi du så spiser mindre sukker. Men det er ikke sundere at spise light-produkter, fordi sødestoffer snyder din krop. Kroppen tror den har fået rigtigt sukker, og derfor bliver den endnu mere sukker-sulten.

  1. Undgå for meget sød mad og søde drikkevarer. Kunstige sødestoffer har E-numrene fra E 950 til E 967.

Skinke

For at få maden til at smage af mere end den gør naturligt, kan man tilsætte kemiske stoffer for at fremhæve den oprindelige smag. De hedder smagsforstærkere eller aromaforstærkere.

Det tredje krydderi (E 621) er en populær smagsforstærker, der er meget billigere end andet krydderi. Krydderiet findes i meget færdigkøbt mad, og nogle mennesker er allergiske overfor det. De kan få blussende rødme eller hovedpine, hvis de får for meget af det. Nogle kalder det for ”kinesisk restaurantsyge”, fordi meget asiatisk mad traditionelt er tilsat det tredje krydderi. Derimod er salt, sukker og fedt naturlige smagsforstærkere.

  • Hvis du vil smage den rene smag af maden, skal du undgå aroma og smagsforstærkere. Smagsforstærkere har E-numrene E 620 til E 900.